Waarom ik mijn ABN Amro creditcard ga opzeggen (dankje ICS)

Door Startups op maandag 18 juni 2018 09:27 - Reacties (21)
Categorie: Overig, Views: 7.576

Eigenlijk gebruik ik mijn creditcard nooit, Nederland is een vrij vriendelijk land voor debit cards. De creditcard van ABN Amro is mij ooit aangeraden door een medewerker. Vandaag is het tijd om hem op te zeggen.

Bereid je voor op een rant. Zinsopbouw zal ik nog wel even corrigeren. Ik ben ICS even zat.

De zogenaamde reisverzekering stelt niets voor beide keren toen ik hem nodig had werd mij duidelijk gemaakt dat ik waarschijnlijk niet geholpen zou worden.

Mijn bagage beschadigd (ticket geboekt met creditcard), ik moest het proberen te verhalen op de vliegtuigmaatschappij. Waarom heb ik dan die verzekering?
Vlucht vertraagd, waardoor mijn complete schema in de war kwam. Dus daar heb ik later om een vergoeding gevraagd. Nooit betaald omdat het te laat was. (Nadat mijn schema in de war raakt door een vertraage vlucht is mijn eerste reactie meestal niet: Oh zal ik mijn betaalmiddel even inlichten. Nee dan ben ik druk met mijn schema te verzetten.)

ICS
ICS is het bedrijf dat ze uitgeeft in Nederland, via de ABN Amro. ABN Amro heeft er volgens mij vrij weinig mee te maken. Als ik bij de ABN inlog kan ik niets zien van mijn creditcard. Lekker handig. Voor de rekeningoverzichten van mijn card moet ik weer ergens anders inloggen.

3d secure
Mjn laatste aanraking was met 3d secure, ik had die extra code ingevuld. Ja extra code. Want je hebt met een creditcard al een geheim nummer, een geheime CVV etc. Maar Mastercard dacht dat een goed idee was om nog een geheime code te introduceren. Vervolgens moeten webwinkels dat ook integreren op een goede manier anders gaat het alsnog mis.
Zo ook toen ik ooit een ticket boekte.

Creditcard en ICS drama
Waar het eigenlijk nu over gaat is de laatste keer dat ik boekte. Ik moest weer is die geheime code invullen en vervolgens gaf ICS een melding "Betaling gaat niet door, neem contact op." Lekker geheimzinnig.
De lijn is natuurlijk in gesprek en het duurt (verhoogd tarief vanuit buitenland) me een half uur voordat ik doorkom na meerdere keren gebeld te hebben. Ook is de haak er natuurlijk een keer opgegooid. Soort van Ziggo.
Uiteindelijk krijg ik een medewerker aan de lijn die zegt dat het om een willekeurige check gaat. Dat mochten ze ook wel op de website zetten. Ze vraagt mijn kaartnummer en ik kan door.
Als een fraudeur mijn creditcard gebruikt om te boeken, dan hebben ze ook mijn kaartnummer al. Beveiliging van niets dus.
Dus ik opnieuw mijn ticket boeken, nu zegt het scherm na creditcard invullen: "We nemen contact met u op als de betaling geslaagd is"
Oh dat is aardig! 3 dagen gaan voorbij en nog steeds niets gehoord en meerdere emails verstuurd.
ICS opnieuw gebeld, weer een wachtrij natuurlijk. Het enige wat ze kunnen melden is "er is een reservering op uw creditcard"
Uiteindelijk de vliegtuig maatschappij te pakken gekregen per telefoon, ja u heeft geen ticket. Verdere uitleg moet ik bij de creditcard maatschappij wezen. ABN Amro dus, oh ik bedoel ICS.
Ik weer ICS bellen, die zeggen "wacht het even een tijdje af" tot wanneer vraag ik, en het blijkt te zijn totdat mijn vlucht vertrokken is.
Wat een complete onzin.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Ik zeg "laat ze geen geld afschrijven want ze geven aan geen ticket te geven"
ICS "dat kunt u betwisten nadat het is afgeschreven"
Ik "ok, ik betwist de reservering!"
ICS "kan niet, ze hebben de reservering van het geld al"
Ik "stel dat ze het geld definitief pakken dan krijg ik mijn geld toch terug, ik heb immers geen ticket"
ICS "dat is iets tussen u en de maatschappij"
Ik "kan ik nu een nieuw ticket boeken?"
ICS "ja u kunt bij de maatschappij een nieuw ticket boeken dan kunt u zeggen dat u niet dubbel wilt betalen"
Ik "ik ga daar nooit meer boeken en mijn creditcard zal ik ook niet gebruiken, iDeal dan maar"



/rant

Daarom ga ik mijn creditcard opzeggen. ABN Amro staat hier verder buiten, ze geven geen hulp. Volgens mij zijn ze alleen tussenpersoon om er voor te zorgen dat ICS mijn geld kan pakken.
Heb je een creditcard nodig? Neem er dan gerust een maar al die voordelen die het bied zijn een wassen neus in mijn optiek.
Het heeft me nu een paar tientjes en enkele uren gekost en ik ben nog niets verder. Dankje ICS.

Volgende: Whatsapp en Facebook ontkoppelen 05-'17 Whatsapp en Facebook ontkoppelen

Reacties


Door Tweakers user BugBoy, maandag 18 juni 2018 09:35

In Nederland is een debitcard vrijwel altijd praktischer dan een creditcard. Een groot nadeel van de CC vind ik ook dat je aparte afschriften krijgt. Liever heb ik gewoon ťťn afschrift waar alles op staat. Veel makkelijker te controleren en te administreren. Een ander nadeel is dat het vaak later wordt afgeschreven. Veel mensen vinden het een voordeel, maar ik wil graag weten wat ik al heb uitgegeven.

Die CVV is geheim maar staat gewoon op de kaart. Dat vind ik zo'n waardeloos ding. Elke restaurantmedewerker kan ze zo aflezen en spullen bestellen. Een CC is onveilig by-design en dat proberen ze zo op te lappen.

Ik gebruik gewoon altijd mijn debitcard en als het echt niet anders kan een creditcard.

Door Tweakers user GrooV, maandag 18 juni 2018 10:00

Ik ben ook klaar met door banken uitgegeven kaarten.

Ging op vakantie naar Vietnam werd direct mijn kaart geblokkeerd omdat er een transactie in een vreemd land was plaats gevonden waar ik nog nooit eerder was geweest (joh je gaat op vakantie)

Ook was er een paar dagen eerder in Parijs iets afgeschreven maar dat was gewoon een internet transactie.

Het ergste was dat je dus niks te weten komt. Je moet zelf maar bellen a 2 euro per minuut en dan zeggen ze doodleuk dat ze een brief opgestuurd hebben die je natuurlijk niet kan lezen omdat je op vakantie bent...

Een creditcard met fatsoenlijke webcare heb je veel meer aan (bijv. Bunq)

Door Tweakers user Ibjelot, maandag 18 juni 2018 10:10

BugBoy schreef op maandag 18 juni 2018 @ 09:35:
In Nederland is een debitcard vrijwel altijd praktischer dan een creditcard. Een groot nadeel van de CC vind ik ook dat je aparte afschriften krijgt. Liever heb ik gewoon ťťn afschrift waar alles op staat. Veel makkelijker te controleren en te administreren. Een ander nadeel is dat het vaak later wordt afgeschreven. Veel mensen vinden het een voordeel, maar ik wil graag weten wat ik al heb uitgegeven.

Die CVV is geheim maar staat gewoon op de kaart. Dat vind ik zo'n waardeloos ding. Elke restaurantmedewerker kan ze zo aflezen en spullen bestellen. Een CC is onveilig by-design en dat proberen ze zo op te lappen.

Ik gebruik gewoon altijd mijn debitcard en als het echt niet anders kan een creditcard.
Ben overgestapt van de Rabo creditcard naar een VISA kaart van de ANWB.
Daar moet ik bij elke betaling een e-code genereren met een app op mijn telefoon (soort 2-traps betaling)
Werkt best prettig!

Door Tweakers user TommyboyNL, maandag 18 juni 2018 10:13

Als we dan toch gaan ranten ;)

Paar weken terug in ServiŽ moest ik bagage bijkopen voor mijn terugvlucht (kwam door een fuck-up van Budgetair, die zij gewoon netjes opgelost hebben), en dit betalen per Credit Card.
Ik verwacht dus mijn kaart door een apparaat te moeten halen, en mijn PIN code in te moeten voeren. Fout. Mannetje achter de balie vroeg om mijn Credit Card, tikte de gegevens over, draaide hem om, en tikte de 3-cijferige code over. WUT!?
Ik heb toen besloten er geen issue van te maken, het kwaad was immers al geschied. Wel heb ik er nog altijd een naar gevoel bij, misschien toch de ING maar bellen voor een nieuwe kaart met een andere code.

Door Tweakers user mmniet, maandag 18 juni 2018 11:07

Ibjelot schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:10:
[...]


Ben overgestapt van de Rabo creditcard naar een VISA kaart van de ANWB.
Daar moet ik bij elke betaling een e-code genereren met een app op mijn telefoon (soort 2-traps betaling)
Werkt best prettig!
klopt, maar dat werkt alleen maar in steeds grotere mate met online shoppen. Niet alle winkels hebben dat. Die code op de kaart is echt de slechtste implementatie die je ooit kunt verzinnen. Alle gegevens staan gewoon out of the public op je kaart. lekker veilig als je hem kwijt raakt.

ervaring met verzekering heb ik (gelukkig) nog niet.

Door Tweakers user Osxy, maandag 18 juni 2018 11:52

Klein detail, ICS = ABN.

Door Tweakers user !GN!T!ON, maandag 18 juni 2018 12:27

GrooV schreef op maandag 18 juni 2018 @ 10:00:
Ik ben ook klaar met door banken uitgegeven kaarten.

Ging op vakantie naar Vietnam werd direct mijn kaart geblokkeerd omdat er een transactie in een vreemd land was plaats gevonden waar ik nog nooit eerder was geweest (joh je gaat op vakantie)

Ook was er een paar dagen eerder in Parijs iets afgeschreven maar dat was gewoon een internet transactie.

Het ergste was dat je dus niks te weten komt. Je moet zelf maar bellen a 2 euro per minuut en dan zeggen ze doodleuk dat ze een brief opgestuurd hebben die je natuurlijk niet kan lezen omdat je op vakantie bent...

Een creditcard met fatsoenlijke webcare heb je veel meer aan (bijv. Bunq)
Sorry hoor, maar dat had je zelf kunnen bedenken... Is bij alle creditcards die ik ooit heb gehad gewoon een instelling bij de instantie. Wat heb je liever, een chinees steelt je CC nummer en gaat een berg rommel bestellen zonder dat je melding of blokkade krijgt? Dan weet ik zeker dat je dan had staan springen 'wat dom dat ze de kaart niet blokkeren!!1oneone!'

Ben ik het er wel weer mee eens dat als een CC geblokkeerd word het prettig zou zijn als je een SMS/E-mail/Bericht in App krijgt i.p.v. van via de post, zo heb ik mijn vingers inderdaad ook al een keer gebrand (bij de Rabobank in dat geval), sta je ineens bij een tankstation met alleen CC en werkt de pas niet meer :p )

Door Tweakers user GrooV, maandag 18 juni 2018 12:49

!GN!T!ON schreef op maandag 18 juni 2018 @ 12:27:
[...]


Sorry hoor, maar dat had je zelf kunnen bedenken... Is bij alle creditcards die ik ooit heb gehad gewoon een instelling bij de instantie. Wat heb je liever, een chinees steelt je CC nummer en gaat een berg rommel bestellen zonder dat je melding of blokkade krijgt? Dan weet ik zeker dat je dan had staan springen 'wat dom dat ze de kaart niet blokkeren!!1oneone!'

Ben ik het er wel weer mee eens dat als een CC geblokkeerd word het prettig zou zijn als je een SMS/E-mail/Bericht in App krijgt i.p.v. van via de post, zo heb ik mijn vingers inderdaad ook al een keer gebrand (bij de Rabobank in dat geval), sta je ineens bij een tankstation met alleen CC en werkt de pas niet meer :p )
Nee dat is niet altijd zo, ik ben de halve wereld al rond gereisd met mijn Rabocard en alleen in Vietnam ging het mis

Door Tweakers user MrJayMan, maandag 18 juni 2018 15:01

het grootste nadeel van een CC nog niet gelezen hier: belachelijk hoge debet% + transactie-fee.
CC was ooit hendig afrekenen voor de zakenman in een dikke BMW. Maar nu vooral geschikt voor de impulsaankopen van Henk die eigenlijk platzak is. Op z'n zolderkamer.

Door Tweakers user Hennie-M, maandag 18 juni 2018 15:41

Ik heb de CCV code direct van mijn credit card afgehaald en opgeslagen in mijn Lastpass. Ik dacht dat wel meer mensen dat deden....

Wel bijzonder dat je regelmatig in de wachtrij staat bij ICS. Ik heb nu 12jaar een creditcard via de ANWB en als ik ze bel heb ik ze vrijwel direct aan de telefoon. Verder ook geen echte problemen behalve toen ik een iPod online kocht bij Apple met een afleveradres in AustraliŽ.
Dat was met een belletje ook gelijk opgehelderd.

Ik gebruik mijn CC niet zo heel vaak maar toen ik vorig jaar een weekje naar RoemeniŽ moest voor werk heb ik ze gebeld om dit aan te geven zodat ik daar niet opeens voor een verassing kom te staan.

Door Tweakers user mindcrash, dinsdag 19 juni 2018 07:21

Voor de mensen met een ANWB Visa of Mastercard: Je krijgt gewoon een ICS medewerker aan de telefoon namens de ANWB.

De backoffice van o.a. ANWB Visa en MasterCard kaarten loopt namelijk via ICS.

Wil je geen zaken doen met ICS, dan moet je echt een kaart nemen bij een (grote) bank zoals Bunq of ING. Die hebben blijkbaar een eigen contract met MasterCard in de VS.

Door Tweakers user robbinonline, dinsdag 19 juni 2018 11:20

Juist heel tevreden over ICS, dure OLED tv gekocht.
2 weken na ontvangst verhuizen en ophangen, TV bechadigd.

1 belletje naar ICS, en de volledige schade a ruim §1000 is volledig vergoed.

Door Tweakers user Startups, dinsdag 19 juni 2018 12:10

robbinonline schreef op dinsdag 19 juni 2018 @ 11:20:
Juist heel tevreden over ICS, dure OLED tv gekocht.
2 weken na ontvangst verhuizen en ophangen, TV bechadigd.

1 belletje naar ICS, en de volledige schade a ruim §1000 is volledig vergoed.
Dat is netjes.
Dus je belde slechts 1x met ICS 5 minuten en het was geregeld? Geen formulieren of dingen opsturen? Dat klinkt heel gebruiksvriendelijk.

Voor een 'betwisting' van een afschrijving van onder de 300 euro werd ik naar een formulier verwezen.

Door Tweakers user SinergyX, dinsdag 19 juni 2018 16:34

MrJayMan schreef op maandag 18 juni 2018 @ 15:01:
het grootste nadeel van een CC nog niet gelezen hier: belachelijk hoge debet% + transactie-fee.
CC was ooit hendig afrekenen voor de zakenman in een dikke BMW. Maar nu vooral geschikt voor de impulsaankopen van Henk die eigenlijk platzak is. Op z'n zolderkamer.
Debet%? Geen idee welke CC jij hebt, ik heb nog nooit een cent betaald aan rente of fee.

Dat webshops hier extra kosten rekenen voor PayPal en consorten, hun probleem, bestel ik gewoon elders, zeker in het buitenland zijn het gewoon vaste prijzen. En mocht het toch NL worden, dan gewoon middels de raboreader, heb ik daar ook nog zekerheid uit.

Ik betaal 99% met creditcard, of zelfs PayPal, dubbele veiligheid mocht het mis gaan. Van vergoedingen van gestolen spul op vakantie tot fraude pogingen (wordt je netjes gebeld) of oplichting (ik kreeg van PayPal mijn geld terug bij de befaamde misterybox oplichting, dikke vinger naar de ideal betalers).

Door Tweakers user Blokker_1999, dinsdag 19 juni 2018 17:01

Beschadigde bagage is meestal niet gedekt. Wat bij mij bijv. gedekt is, is dat de bagage niet aankomt. Dan mag ik voor een bepaald bedrag besteden wat gedekt wordt door mijn CC. Voor beschadigde bagage moet ik een aparte reisverzekering nemen.

Ook het annuleren van een vlucht kan enkel onder zeer specifieke voorwaarden die vooraf correct zijn meegedeeld en die ik altijd kan opvragen op de website van mijn bank. Gelukkig nog nooit moeten uittesten.

Met verzekeringen moet je altijd goed nakijken wat wel en wat niet verzekerd is en er niet zomaar vanuit gaan dat het wel gedekt zal zijn.

3D Secure vereist inderdaad een bijkomende code. De CVC code is niet voldoende omdat deze op de kaart geprint staat, de 3D Secure code zorgt voor feitelijke 2FA met behulp van een app of een reader icm pin code. Ik heb er zelf nog nooit problemen mee gehad. Werkt bij mij perfect met zowel de app als met de pin+reader. Ik huiver altijd als ik op sites betaal die geen 3D Secure implementeren. Heb direct een groter gevoel van onveiligheid, ondanks dat diefstal van CC gegevens ook weer verzekerd is.

Dat een luchtvaartmaatschapij je betaling niet kan verwerken lijkt mij eerder de schuld van de maatschapij te zijn. Jij hebt hen toestemming gegeven om die reservering voor een bepaalde tijd te plaatsen en enkel zij kunnen die ook weer verwijderen. Dat zij je niet verder kunnen helpen is spijtig, maar heeft ICS niet veel mee te maken.

Ik betaal steeds meer en meer met mijn CC. De extra verzekeringen geven een veilig gevoel (en ik betaal er ook genoeg voor) en het is zo eenvoudig. Op het einde van de maand zien dat het saldo vereffent is en ik betaal daardoor nooit rente (tenzij ik geld uit een automaat zou halen, maar dat doe ik wel met de debit kaart).

Door ucsdcom, dinsdag 19 juni 2018 17:31

Ik ben overgestapt naar een American Express gold card van KLM Flying blue. Dan ben je van ICS/ABNAMRO af. Meestal direct iemand aan de lijn als je zelf iemand nodig hebt en anders is het wachten nooit lang. En vluchten bijeen sparen met alles wat je op de kaart doet. Of het nu tanken is of je wekelijkse boodschappen bij de lokale Jumbo.(niet alle filialen doen al mee). Net weer gratis op vakantie geweest en businessclass op de punten gevlogen. Dat kan je slechter treffen.

Met de silver kaart spaar je vooral KLM miles. Bij de gold card zit er een reisverzekering en annuleringsverzekering bij voor geboekte vakanties in NL en buiten NL.Bij de platinumkaart zit er ook nog een autoverhuur verzekering bij. Dan hoef je dus bij het huren van een auto geen verzekeringen meer te nemen. Zeker in landen als ItaliŽ heb je de bij een Platinum kaart wel flink hoge kaartbijdrage zo terug verdiend.

Als je zo'n kaart aanschaft via een referral van een kaarthouder, dan krijg je altijd meteen enkele duizenden extra bonus punten (= ongeveer de waarde van 1x de goedkoopste KLM vlucht binnen Europa) als welkomst geschenk die de aanbrenger dan ook krijgt.Plus jij krijgt je kaart 1 jaar gratis op proef. Na je eerste maand is de kaart al maandelijks opzegbaar of te wijzigen naar een ander kaarttype. Soms ook gewoon goede acties via hun site zonder referral. Als de 1 jaar gratis actie er is, dan kan je het altijd proberen toch?

Als meer mensen dat doen...dat zal ze leren!

Door Tweakers user Leo1010, woensdag 20 juni 2018 10:52

Kijk anders even naar een kaart van Revolut of N26, dan heb je geen gezeik met buitenlandse aankopen.

Door Tweakers user Nss, woensdag 20 juni 2018 12:46

Ik gebruik een gratis Mastercard van N26. Is een debit card, het wordt direct van je rekening afgeschreven. Heb deze kaart een paar maanden in Dubai, India, Vietnam en Thailand gebruikt. Werd overal netjes geaccepteerd.

Grote voordeel, t.o.v. credit card:
- geen mark-up op buitenlandse valuta
- direct inzicht in transactie, in EUR

Nadeel
- Voor borg, bijvoorbeeld autohuur is credit card makkelijker (en vaak een vereiste)
- Er moet geld op je N26 rekening staan
- Aankopen niet verzekerd, alleen bij abonnement op N26 Black

Heb daarnaast ook de Maestro kaart van N26, zodat ik ook gewoon makkelijk in Nederland kan betalen waar Mastercard niet geaccepteerd wordt.

Ik houd nog wel mijn Rabobank credit card voor autohuur en aankopen waarop ik verzekerd wil zijn.

Door Tweakers user Baseboy, donderdag 21 juni 2018 14:28

Bagage beschadigd = ALTIJD vlieg maatschappij! Gelijk bij landen melden krijg je een gratis reparatie cq nieuwe inhoud word ook 100% vergoed....

Door Tweakers user PolarBear, donderdag 21 juni 2018 23:16

Nss schreef op woensdag 20 juni 2018 @ 12:46:

Grote voordeel, t.o.v. credit card:
- geen mark-up op buitenlandse valuta
Maar waarschijnlijk ongunstigere wisselkoers, de bank kan ook niet gratis valuta wisselen.
Vlucht vertraagd, waardoor mijn complete schema in de war kwam. Dus daar heb ik later om een vergoeding gevraagd. Nooit betaald omdat het te laat was. (Nadat mijn schema in de war raakt door een vertraage vlucht is mijn eerste reactie meestal niet: Oh zal ik mijn betaalmiddel even inlichten. Nee dan ben ik druk met mijn schema te verzetten.)
Dat is met veel schadeverzekeringen zo, dat je ze meteen op de hoogte moet stellen (om hun in de gelegenheid te brengen in te grijpen).
ICS is het bedrijf dat ze uitgeeft in Nederland, via de ABN Amro.
Zelfde concern.
3d secure
Tja, zelf nog nooit probleem mee gehad (of het nu de VISA via ICS is, Mastercard via Rabo of American Express).

Verder met ICS prettig en plezier contact gehad bij kaart verlies en een fraudezaak. Dus tja, het kan ook anders.

Door Tweakers user ZpAz, vrijdag 22 juni 2018 13:55

Bij Bunq staat er geen CCV op de pas. Deze staat in de mobiele app en veranderd elke vijf minuten.

Reageren is niet meer mogelijk